Kdy to rozbalit a kdy zabalit

Nejprve něco pro statistiky. Radek Vaníček: 16 let podnikání v oblasti distribuce učebnic a pracovních sešitů, obalů a dalšího sortimentu; přes 400 stálých odběratelů a aktuálně 24 zaměstnanců, z nichž 20 má nějaký handicap; účast v loňské Grantové výzvě Srdcerváčů přinesla 60 000 korun na nákup potřebného vybavení; díky tomu vzniklo 7 nových pracovních míst pro handicapované zaměstnance. Skvělá bilance.

TIŠE, PŘICHÁZÍ MATYÁŠ

A teď příběh pro srdcaře. Rozhodla náhoda. Na inzerát hledající skladníka se před šesti lety přihlásil neslyšící Matyáš. „Byl jsem trochu zaskočený, přiznávám, kolega přišel s tlumočnicí a já to nečekal. Ale zároveň mě dostal tím, jak je příjemný, sympatický a pracovitý.“ Zpočátku se dorozumívali tak, že Matyáš odezíral, časem naučil svého šéfa pár znaků.

„A dnes jsem mu opravdu vděčný. Přivedl do firmy skoro celý dnešní tým skladu a logistiky, nechal jsem to na něm a nelituji.“ Takže dohromady nyní ve firmě pracuje deset neslyšících či kolegů se zbytky sluchu. Na pracovišti mají interaktivní popisovací tabule či světelný zvonek, mezi sebou si znakují či vedou videohovory, ostatním smskují a taky odezírají. Matyáš zároveň učí ve společnosti znakovou řeč. „Tak mě napadá, dneska aby si tam handicapovaně připadal spíš někdo slyšící,“ rozesmál se Vaníček.

JAK SE DOMLUVIT

Zároveň přiznává, že právě styl a tempo komunikace je to, co bylo třeba přizpůsobit. „Ano, kluci mě učí trpělivosti. Úkoly je třeba zadávat pomalu, aby bylo všechno jasné a srozumitelné, na což někdy v letu zapomínám. Každý z nich má jinou slovní zásobu a občas se stává, že nepochytí ani slova, která my považujeme za naprosto běžná, třeba proto, že se s nimi předtím ani nesetkali.“ Přitom pánové jsou přímo ti, kteří rozvážejí a předávají zásilky zákazníkům. „Tlumočníka nepotřebují, zpočátku používali někteří z nich kartičky. A klienti? Ti si po prvotním překvapení zvykli a teď už to neřeší. No, ani já ne, až po několika měsících mě napadlo, jestli jsem kluky neuvedl do nějaké nepříjemné situace. Ale oni by si určitě řekli.“ 

NÁHRADNÍ PLNĚNÍ A FINANCE

A po chvilce doplní: „Tak to je přesný. Nejlepší je, že mě kolikrát ani nenapadne, že jsou postižení, beru je jako zdravé, a tak k nim přistupuju. Pak jsem překvapený, když to třeba někde drhne. A že bych měl k tomu ještě kalkulovat s tím, že bych za ně shrábl nějaké dotace? Tak to fakt ne.“

Tím se dostáváme k otázce náhradního plnění a výše platu. „Nepopírám, že náhradní plnění tady hraje určitou roli, už proto, že zákazníci to začali sami vyžadovat. Já ale nechtěl jít cestou třeba přefakturování, a rozhodl jsem se právě pro přímé zaměstnávání. Nemám tu jen neslyšící zaměstnance, spolupracuji s Ligou vozíčkářů a v kanceláři a v oddělení výroby tak pracují kolegové s fyzickým či duševním postižením.“

A výše mzdy? „Kolegové dostávají plat na svých pozicích odpovídající tomu, co by na stejném místě dostali v jiné firmě na Jižní Moravě. Možná je spíše průměrný, ale určitě není nižší jen proto, že mají nějaký handicap.“

GRANTOVÁ VÝZVA

„Vidíte, i tady to byla vlastně náhoda. Před rokem jsem na jednom veletrhu v cizině viděl úplně jednoduchý stroj na výrobu obalů, a napadlo mě, že by se to v našich podmínkách dalo skvěle použít a že tak můžeme našim zákazníkům dodávat i obaly na pracovní sešity či učebnice. Podal jsem si tedy grant a díky Srdcerváčům teď máme nové polohovací stoly a regály, a můžu zaměstnat další kolegy. A pokud výsledky roku 2015 dovolí, budu v tom určitě pokračovat, práce tu je.“

JÁ CHCI TAKY VĚDĚT

Když dokončíme rozhovor, přemýšlím, jak zachytit všechnu tu energii, co z pana Vanička srší, i to, že má nepochybně svou práci a zaměstnance rád. A najednou se mě do ticha zeptá: „A nechtěla byste taky pohled z druhé strany? Já bych Vám to s Matyášem domluvil… Koneckonců, zajímalo by mě, jak to vidí oni. My jsme si tu skvěle sedli, i tak to pro mě ale bude zpětná vazba.“
Vzájemnost. To je to slovo, co to vystihuje. A tomu určitě rozumí jak statistici, tak srdcaři.

Helena Tutterová


Sledujte nás na sociálních sítích!