Pohledem Ondřeje Skály: Zdravé oči v éře počítačů

Během působení v auditním oddělení jedné větší společnosti jsem si všimnul, že velká část mých kolegů používá různé oční kapky na unavené oči, které je při práci s počítačem obtěžují. Právě tyto obtíže mají přímý vliv na efektivitu a produktivitu práce. Rozhodl jsem se proto sepsat několik doporučení, které jsou pro práci s počítači klíčové a o které bych se rád podělil.

Žijeme v digitálním světě a život bez počítače, s jeho pozitivy i negativy, si lze jen těžko představit. Hlavně v pracovním životě.
Sám od svých 18 let trpím nedostatečnou tvorbou slzného filmu a zákaly, které mi práci na PC poměrně znepříjemňují. V posledních několika letech jsem se tak snažit najít možnosti a způsoby, jak očím u počítače ulevit a vyzkoušel různé metody a prostředky, které jsou pro práci doporučovány.

Oči

O očích se říká, že jsou oknem do duše a zrcadlem pro celkové zdraví člověka. Zároveň to je nejcitlivější tělesný orgán, který nám slouží pro příjem většiny informací. Proto je potřeba oči dostatečně chránit, protože dlouhodobá práce s počítačem není pro oko přirozená činnost.

Proč tomu tak je?

Při práci s PC dlouhodobě zaostřujeme na vzdálenost několik desítek centimetrů a oční sval se tak dostává do napětí.
Zároveň světlo monitoru způsobuje, že mrkáme méně, než je potřeba pro správnou funkci oka. Zatímco běžně mrkneme okem 20krát za minutu, před monitorem je to jen poloviční až třetinové číslo. To způsobuje snížení kvality slzného filmu a unavené a zarudlé oči.
 

Jak to zlepšit?

Možností je několik. 


Obrázek 1: Ukázka nastavení Eyeblink

Začal bych samotnou úpravou pracovního prostředí a monitoru. Doporučuje se snížit jas monitoru, aby kontrast mezi pracovní plochou a pozadím nebyl příliš veliký. Zároveň je potřeba dodržovat minimální vzdálenost očí 50 až 60 centimetrů od monitoru s dostatečnou velikostí písma.

Pro zlepšení únavy očí při práci s PC můžeme využít i počítač samotný. Existuje hned několik programů, které se zaměřují právě na tuto problematiku:

  • Eyeblink – program, který přes webovou kameru sleduje obličej a upozorňuje na nižší frekvenci mrkání, zároveň zaznamenává historické údaje a umožňuje tak sledovat váš stav dlouhodobě (zdarma).
  • Eyecare – notifikace, která vás upozorní na potřebu přestávky, kterou si člověk sám nastaví.
  • F.lux – program, který mění rozložení barev na pozadí monitoru podle denního svitu. Vhodné hlavně pro práci v noci (zdarma).

 

 

Samotná potřeba přestávek je pro oči velmi důležitá. Hlavně z důvodu, že se oči během ní akomodují i na jinou vzdálenost, než je fixní vzdálenost monitoru. Doporučuje se přestávka každou půlhodinu, alespoň několik minut.

S tím souvisí i oční gymnastika, kterou lze během přestávky udělat. Oblíbené cviky jsou kroužení očí na obě strany, zaměření na blízký a vzdálený předmět (minimálně 20 opakování), nebo jen tak na půl minuty zavřít oči a hluboce dýchat. Sám se snažím výše uvedené cviky dodržovat a velice je doporučuju.


Obrázek 2: Brýle společnosti Gunnar

V poslední době se na škodlivé vlivy monitorů zaměřily také společnosti, které vyrábějí PC brýle proti modrému záření. Vyzkoušel jsem několik výrobců a poměrně dobrou zkušenost mám s brýlemi společnosti Gunnar. Zároveň doporučuji pro dlouhodobé čtení pdf souborů používat elektronickou čtečku či paper tablet jako je zařízení společnosti reMarkable.

Pokud výše zmíněné doporučení nestačí, určitě bych zvážil používání klasických očních kapek (umělé slzy) a očních gelů, které zvlhčují oči a snižují jejich zarudnutí.

Zde doporučuji předchozí konzultaci s lékařem z jednoho prostého důvodu. 

Slzný film je složen z různých vrstev a většina očních kapek je zaměřená pouze na některou z nich. Zcela bych se vyvaroval očních kapek značky Visine, které nejsou vhodné pro dlouhodobé užití a které obsahují konzervační látky.


Obrázek 3: Složení slzného filmu

Pokud zároveň člověk trpí nějakou formou alergie, je vhodné v létě kombinovat kapky na alergii, které mohou oko také vysušovat, s kapkami na suché oko.
Poslední bod se týká celkového životního stylu. 

 

Pokud člověk během dne pije málo tekutin, jejich nedostatek se může projevit zmíněným vysycháním očí. Zároveň je fajn doplnit jídelníček potravinami s omegou 3-6 masnými kyselinami, které oči chrání. 

Důležité také je se vyvarovat časté práci na počítači v nočních hodinách z již zmíněného vysokého kontrastu monitoru k okolí a celkové únavě uživatele PC po dlouhém dni. Obecně tak platí, že půl hodina před spánkem bez elektronických zařízení umožní lepší celkovou regeneraci těla i očí.


Autor: Ondřej Skála – absolvent Vysoké školy ekonomické v Praze, člen NFOZP


Sledujte nás na sociálních sítích!